Saturday, November 1, 2008

بیست و هفت چکامه

بیست و هفت
چکامه



1

آموزه ی مادر
بار ِ عشق وهنر بود

بر شانه ام
تلنگُرِ باریست

2

شعله می کشد
آتش حسی
در سلولهای سرم
اندوه مادر زمین
انباشته

3

در من کاشتند
هسته ی توان
کنون می پایم
پیرامونم را


4

فَوَران ِ چشمه
صورت ماه را شست
آغوشم
می لرزد

5

از نا گفته ها
پروانه ها به انتظار
بال می زنند
پر هایم را جمع کنید

6

حر فی نزن
بگذار نگاهت کنم
واژ ه گان ِ چشمانت
بیداد می کنند

7

چشمک می زند
سیب دوست
لبانم تشنه ست
بوسه می زنم

8

روی تنت
سُر می خورند
انگشتانم نرم نرمک
هجوم تخمکها
در اندامم گرسنه اند

9

چهره ات را
از نو
رسم نخواهم کرد
با رنگ می پوشانم

10

قندیل های
آبی رنگم یخ زده اند
فضای آتلیه سرد ست

11

چهره های متعجب
در قابها تاب می خورند
ته مانده ی اندیشه
زندانی ست

12

تصور می کردم هنر
در اسارت من است
قفس ِ رنگ و واژه
را بشکن
کلیدم گم شده

13

مجسمه ها یم
هردوشنبه آواز
خوشبختی می خوانند
پرنده ِگلی
پرواز می دهم

14

روزنامه ی کهنه
تازگی دیروز را داشت
فردا کلاژ یست نو

15

نفس های اندوهگین
رسوب کرده ست
قصه ی شاعر پیر
نا تمام

16

نو کِ زرد اردک
آفتاب سرخ
در آب
خط خطی کرد
اشک نارنجی ام
سر ریز

17

کلاغ
انگشتر زاغم
را دزدید
آ سمان
پر از زاغ شد

18

می دََوَد
عنکبوتی کنارم
رنگِ حشره
تار می شود

19

در جیبم
ستاره ای خفته ست
سکوت
آه اگر بیدار شود

20

سایه ام را نقاشی می کنم
بیست و هفت چشمان
سیاه دارد

21

زیر چشمان شب
رازی نیست
دهانش تاریکباز
در انتظار صبح
عزیزم بخواب

22

دارکوبی
می کوبد بر درخت
کرم ریزه ای
می تاباند نور

23

صدای تلفن
روزم را
آغاز می کند
چای سبز
آماده ست

24

می رقصد
نسیم در دست
وزش برگ ریزان
آوازی
پنهان دارد


25

تولد پاییز آبان ست
قطره ی باران
پنج شمع خیس را
فوت کرد

26

کلافی می بافم
از واژه های
آبی و زرد
با پیراهنی
سبز به تن

27

بیست وهفت
خاطره
در جعبه ای
بسته بندی می کنم
هدیه ای برای تو

شهلا آقاپور
آبان2008
http://www.perslit.com/ShahlaAghapour.html
http://shahlaaghapour.blogspot.com/

این سروده های کوتاه را بیست و هفت چکامه " هایکو واره " نامیده ام به مناسبت بیست و هفت اکتبر (پنج آبان) که روز خاصی برای من است .
هایکو کوتاه ترین گونه شعری در جهان است که ژاپنی‌ها سرایندگان نخستین آن هستند.
هایکوها از ۱۷ هجا یعنی از سه واحد پنج‌تایی، هفت‌تایی تشکیل شده‌اند.
.

No comments: